25 Ocak 2014 Cumartesi

Melih Anık, PROTOKOLe at gözlüğüyle değil kendi gözlüğüyle bakıyor!

Oyun'un notu: Tiyatro yazarı Melih Anık, yazılarından yalnızca 150 sözcüklük bir alıntı yapılabilmesine izin verdiği için, 150'nci sözcükten fazlasını okumak isteyen okurlarımız, en aşağıdaki linki tıklayabilirler!

***


Türkiye Barolar Birliği ile Sanatçılar Arasında İmzalanan Protokol


Melih Anık

24 Ocak 2014

Protokol, "Türkiye Barolar Birliği Başkanlığı ile diğer tarafta Sanatçılar Girişimi, Tiyatro Platformu ve TOBAV arasında" imzalanmıştır. Her ne kadar Protokolün içinde "Türkiye Barolar Birliği" deniyor ama hemen girişte "Türkiye Barolar Birliği Başkanlığı" deniyor. Sanatçılar Girişimi ile Tiyatro Platformu'nun "hükmü şahsiyetleri" üzerinde benim kafamda sorular var. Yani Prokole imza atan kişi(ler) bu yetkiyi nasıl almışlardır? Taraflar arasında en kesin olan TOBAV'dır.  Protokol'ün tarafları beni tatmin etmemektedir.


Protokol'ün amacı şöyle başlıyor: "Toplumdan bağımsız, toplum gerçeklerinden uzak bir sanat düşünülemez." "Toplumdan bağımsız"lık ile ne tarif ediliyor? "Sanat toplumun aynasıdır" mı? Bu "öyle olmalıdır" mı demektir?  Toplum "uniform" mudur?  Nasıl bir "toplum" ima ediliyor? "Bağımsız olmaz" demek aslında "bağımlılık" tarifi değil midir? İfadenin ikinci bölümünden ne demek istendiği ("toplum gerçeklerinden uzak") anlaşılıyor. Doğru mu? Bence yanlış. Bu "üniformalı sanat"a doğru gider. Sanatı kendi anladığımız gibi tanımlamamamız gerekir. Sanatı özgür bırakmak gerekir. Bu giriş cümlesi tarafların nasıl bir politik duruşta olduklarını göstermekte değil midir? Bu özgür sanat tanımı ile bağdaşan bir ifade değildir.


(Kaynak: Günlük)