27 Mayıs 2014 Salı

Tiyatro yazarlığında "yüzde yüz"e en yakın yazarlardan biri: Melih Anık!

Oyun'un notu: Tiyatro yazarı Melih Anık, yazılarından yalnızca 150 sözcüklük bir alıntı yapılabilmesine izin verdiği için, 150'nci sözcükten fazlasını okumak isteyen okurlarımız, en aşağıdaki linki tıklayabilirler!

***


Hitler mi "Adolf" mu? (Bo Prodüksiyon)

Melih Anık
27 Mayıs 2014

Hitler'in 30 Nisan 1945'te saklandığı sığınakta Eva Braun ile birlikte intihar ettiği söyleniyor. Ancak bu bilgiyi kuşkulu hâle getirebilecek ciddi sayılan iddialar var. Yazar ve oyuncu Pip Utton, Adolf'ta Hitler'in Berlin'deki sığınaktaki son 12 saatine "bakmış" ve kendine göre bir kurgu yaratmış. Pip Utton'a göre tiyatro, "seyircinin koltuklarda dikilerek, görmek istemedikleri şeylerle yüzleşmesini" sağlamalıdır. Pip Utton'un içinde yaşadığı toplumun algısı ve hassasiyetlerini dikkate alarak  Adolf'u yazmış olduğunu söyleyebiliriz. Öte yandan Hitler öylesine uluslar arası ortak bir algının karakteri ki herkes onun kişiliğinde buluşabiliyor. Ancak oyuna baktığımda Adolf'un "yüzleşme" sağladığından kuşkuluyum. Adolf'da "yüzleşme", seyircinin Hitler ile karşı karşıya gelmesi gibi. Zira her şeyden önce o ruh hâlindeki Adolf'un kendisi ile yüzleşmesi mümkün değil. Ayrıca tiyatroda "yüzleşme" denilince bunun seyirciye yönelik bir eylem olduğunu düşünürüm. Bu nedenle benim anladığım "yüzleşme" bireyin kendisini ve de toplumunu algılaması. Ben, Hitler ile değil onu yaratan ve var eden toprakla daha çok ilgiliyim. Bu açıdan da bu Adolf'un sıradan seyirci üzerinde 

(Kaynak: Düşünceler)

***


Ayrıca bakınız:


Melih Anık, PROTOKOLe at gözlüğüyle değil kendi gözlüğüyle bakıyor!

Genco Erkal başta olmak üzere samimiyetsizlere ders veren Anık yazdı


"Yazı yazma hastalığından muzdarip" Melih Anık, estetik tatlar katıyor...


Melih Anık, "On dönüm bostan yan gel yat Osman!" demeden yazıyor...


Melih Anık, "ipimle kuşağım" demek yerine, "bilimsel veriler"le yazıyor...


Melih Anık, "İFTİRA MÜTALÂASI" yazarı Üstün Akmen'gilleri eleştirdi!...


Coşkun Büktel, Bulunmaz'ın retweet'lediği Anık'ın tweet'ini retweet'ledi!


Hilmi Bulunmaz, Coşkun Büktel ile Melih Anık arasında da köprü oldu...


Gerçek ve somut tiyatro tartışması dergilerde değil İnternet'te yapılıyor!


LİNÇÇİ tiyatro dergilerinin çanak yaladığı bu süreçte, İnternet interaktif!


Tiyatro dergilerinin nal (reklâm) topladığı bir süreçte, İnternet gayet net!


Tiyatro ödülleri hakkında bu kadar net, bu kadar somut yazı yazılmadı!


Tiyatro esnafı bir yerden bir ekmek ararken Melih Anık ikirciksiz yazıyor


Sığ sularda solucan hâline gelen tiyatrocular varken bu yazı da okunur!


Tiyatronun yozlaşması için POT üstüne POT kıran DOT'a DOsTlukla...


Bilime, edebiyata, estetiğe ve sanata önem veren Melih Anık yine yazdı


Melih Anık, işlevsiz ve yararsız yapay eleştiri tezgâhı TEB'i eleştiriyor...


Anık'ın yazısı içindeki "Yiğit Sertdemir" adı geçen bölümleri sunuyoruz!


Anık (Üstün Akmen'in hukuku yaralayan MÜTALÂA metnini) unutmuyor!