23 Haziran 2014 Pazartesi

Anık'a yakın durduğumuz için uzak durduğumuz Shakespeare'i sunduk!

Oyun'un notu: Tiyatro yazarı Melih Anık, yazılarından yalnızca 150 sözcüklük bir alıntı yapılabilmesine izin verdiği için, 150'nci sözcükten fazlasını okumak isteyen okurlarımız, en aşağıdaki linki tıklayabilirler!

***

Sezon Sonunda Tatlı Niyetine: Propeller'ın Shakespeare'leri (19. İstanbul Tiyatro Festivali)

Melih Anık
23 Haziran 2014

Propeller oyunlarında dekor, oyunun ruhuna, özüne uygun malzemelerden oluşuyor. "Bir Yaz Gecesi Rüyası"nda kullanılan tüller ve üzerilerine yansıtılan imgeler; ortadaki hayâl kutusu, yüzlerin beyaza boyanmış olması, kostüm renklerindeki uyum ve seçilen renklerin yumuşaklığı, replikleri güçlendiren canlı efektler vb. hep o "rüya" kelimesinin vurgulanması için seçilmiş. Oyundaki amatörlerce, tiyatro sahnesinde yaratılan çok eğlenceli bir komedi vardı ki, izâhı çok zor. "Yanlışlıklar Komedyası"nın Meksika atmosferinde kurgulanması, karmaşık karakterlerinin tanıtımı, replik ve jestlere "giydirilen" ses ve efektlerin oyuna kattığı anlatım biçimi, hayranlık uyandırıcı. Şu açık ve kesin ki, Propeller, "anlatmayı" ama "sade ve yalın anlatımı" tercih etmiş. Yönetmenin söyleminde ve de oyuncuların varoluşlarında üstten bakan bir duruş yok. Anlıyorsunuz ki, Shakespeare yönetmek, oynamak ile yöneten ve oynayan "kasılmıyor". "Cambaz"lığa kalkışmayan, alçak gönüllü ama "büyük" bir sahneleme ile karşı karşıyasınız. Bu, yazara olan saygının da bir ifadesi. Ben, kendinin ne kadar zeki olduğunu ortaya koymaya çalışan yönetmenlerden ne Shakespeare oyunları gördüm. Yaptıkları sirk gösterisinden öteye geçemedi. Propeller, bu açıdan 

(Kaynak: Düşünceler)

***

Ayrıca bakınız:

Melih Anık, PROTOKOLe at gözlüğüyle değil kendi gözlüğüyle bakıyor!

Genco Erkal başta olmak üzere samimiyetsizlere ders veren Anık yazdı


"Yazı yazma hastalığından muzdarip" Melih Anık, estetik tatlar katıyor...


Melih Anık, "On dönüm bostan yan gel yat Osman!" demeden yazıyor...


Melih Anık, "ipimle kuşağım" demek yerine, "bilimsel veriler"le yazıyor...


Melih Anık, "İFTİRA MÜTALÂASI" yazarı Üstün Akmen'gilleri eleştirdi!...


Coşkun Büktel, Bulunmaz'ın retweet'lediği Anık'ın tweet'ini retweet'ledi!


Hilmi Bulunmaz, Coşkun Büktel ile Melih Anık arasında da köprü oldu...


Gerçek ve somut tiyatro tartışması dergilerde değil İnternet'te yapılıyor!


LİNÇÇİ tiyatro dergilerinin çanak yaladığı bu süreçte, İnternet interaktif!


Tiyatro dergilerinin nal (reklâm) topladığı bir süreçte, İnternet gayet net!


Tiyatro ödülleri hakkında bu kadar net, bu kadar somut yazı yazılmadı!


Tiyatro esnafı bir yerden bir ekmek ararken Melih Anık ikirciksiz yazıyor


Sığ sularda solucan hâline gelen tiyatrocular varken bu yazı da okunur!

Tiyatronun yozlaşması için POT üstüne POT kıran DOT'a DOsTlukla...

Bilime, edebiyata, estetiğe ve sanata önem veren Melih Anık yine yazdı

Melih Anık, işlevsiz ve yararsız yapay eleştiri tezgâhı TEB'i eleştiriyor...

Anık'ın yazısı içindeki "Yiğit Sertdemir" adı geçen bölümleri sunuyoruz!


Anık (Üstün Akmen'in hukuku yaralayan MÜTALÂA metnini) unutmuyor!

Tiyatro yazarlığında "yüzde yüz"e en yakın yazarlardan biri: Melih Anık!


Melih Anık, kişisel çıkar gözetmediği için nesnel değerlendirme yapıyor!


Ostermeier süte su katıp yumurtasız omlet yapmış yada Ibsen'siz Ibsen.


Tiyatro sanatının gelişmesi için çalışan Melih Anık'ın yazısını okuyun...


Tiyatro dergileri eleştiri sürecinin dışına savrulurken Melih Anık yazıyor