14 Haziran 2014 Cumartesi

Ostermeier süte su katıp yumurtasız omlet yapmış yada Ibsen'siz Ibsen.

Oyun'un notu: Tiyatro yazarı Melih Anık, yazılarından yalnızca 150 sözcüklük bir alıntı yapılabilmesine izin verdiği için, 150'nci sözcükten fazlasını okumak isteyen okurlarımız, en aşağıdaki linki tıklayabilirler!

***

Bir Halk Düşmanı'nın (Thomas Ostermeier) Ardından

Melih Anık
14 Hazikan 2014

Öncelikle Ostermeier'in metinde yaptığı değişikleri belirtmek isterim.


Ostermeier, Ibsen'in üç çocuklu ailesi yerine doktorun "çekirdek" ailesini doktor, karısı ve yeni doğmuş bebekten oluşturmuş. Ibsen'in metninde yetişkin olan büyük kızın bazı repliklerini doktorun karısına söyletmiş; ev içinde "çocukları için saçını süpürge eden anne" durumunda olan doktorun karısı doktorun "hayat arkadaşı" durumuna gelmiş ve bir bakışla "modernleşmiş"(?), çalışan kadın olmuş. Ancak Ibsen'in metninde, başta karşı çıkmasına rağmen yaşananlar karşısında "evinden dışarı çıkma" ve kocasının yanında mücadele etme  kararı alan "evin annesi"nin değişimi ortadan kalkmış. Büyük kızın replikleri anneye verilince genç anne, Ibsen'de bile olmadığı halde gazete editörü ile öpüşmüş ama bu hareketin kocasının içine düştüğü duruma elinden gelen katkıyı yapmaya çalışan genç kadının fedakârlığı yerine onu, kocasını aldatan bir kadın durumuna düşürmüş. Ibsen "aile birliği"ni vurgularken Ostermeier için bu ayrıntı olarak kalmış.  Kadının dünyadaki durumunun -Almanya bile olsa- bizimkinden çok da farklı olmadığını sanıyorum. Bu nedenle Ostermeier'in, kadını Ibsen'den bile geriye atmasını ve o "tuhaf öpüşme"yi çözemedim.


(Kaynak: Düşünceler)

***

Ayrıca bakınız:


Melih Anık, PROTOKOLe at gözlüğüyle değil kendi gözlüğüyle bakıyor!

Genco Erkal başta olmak üzere samimiyetsizlere ders veren Anık yazdı


"Yazı yazma hastalığından muzdarip" Melih Anık, estetik tatlar katıyor...


Melih Anık, "On dönüm bostan yan gel yat Osman!" demeden yazıyor...


Melih Anık, "ipimle kuşağım" demek yerine, "bilimsel veriler"le yazıyor...


Melih Anık, "İFTİRA MÜTALÂASI" yazarı Üstün Akmen'gilleri eleştirdi!...


Coşkun Büktel, Bulunmaz'ın retweet'lediği Anık'ın tweet'ini retweet'ledi!


Hilmi Bulunmaz, Coşkun Büktel ile Melih Anık arasında da köprü oldu...


Gerçek ve somut tiyatro tartışması dergilerde değil İnternet'te yapılıyor!


LİNÇÇİ tiyatro dergilerinin çanak yaladığı bu süreçte, İnternet interaktif!


Tiyatro dergilerinin nal (reklâm) topladığı bir süreçte, İnternet gayet net!


Tiyatro ödülleri hakkında bu kadar net, bu kadar somut yazı yazılmadı!


Tiyatro esnafı bir yerden bir ekmek ararken Melih Anık ikirciksiz yazıyor


Sığ sularda solucan hâline gelen tiyatrocular varken bu yazı da okunur!


Tiyatronun yozlaşması için POT üstüne POT kıran DOT'a DOsTlukla...


Bilime, edebiyata, estetiğe ve sanata önem veren Melih Anık yine yazdı


Melih Anık, işlevsiz ve yararsız yapay eleştiri tezgâhı TEB'i eleştiriyor...


Anık'ın yazısı içindeki "Yiğit Sertdemir" adı geçen bölümleri sunuyoruz!


Anık (Üstün Akmen'in hukuku yaralayan MÜTALÂA metnini) unutmuyor!


Tiyatro yazarlığında "yüzde yüz"e en yakın yazarlardan biri: Melih Anık!


Melih Anık, kişisel çıkar gözetmediği için nesnel değerlendirme yapıyor!