3 Kasım 2014 Pazartesi

Hiçbir çıkar gözetmeyip hiçbir rüşvet almadan yazan Melih Anık'ı da oku!

Oyun'un notu: Tiyatro yazarı Melih Anık, yazılarından yalnızca 150 sözcüklük bir alıntı yapılabilmesine izin verdiği için, 150'nci sözcükten fazlasını okumak isteyen okurlarımız, en aşağıdaki linki tıklayabilirler!

***

Başarısız Bir Shakespeare Uyarlaması: Kral (Soytarım) Lear (İKSV 19. İstanbul Tiyatro Festivali)

Melih Anık
23 Mayıs 2014

Kral (Soytarım) Lear'i, Propeller'in Bir Yaz Gecesi Rüyası'nı seyretmeden önce seyretmiş ve yazmaya başlamıştım. Yazıyı Propeller'ın Yanlışlıklar Komedyası'nı seyrettikten sonra tamamladım. Bunun Kral (Soytarım) Lear yazısı için kötü bir tesadüf olduğu düşünülebilir ama Kral (Soytarım) Lear'den çok daha önce ben Propeller'dan III. Richard'ı seyretmiştim.


Bir Yaz Gecesi Rüyası ve Yanlışlıklar Komedyası, Shakespeare'in hafif (eğlenceli) sayılan oyunlarından, yâni her ikisi de bir Kral Lear değil. Propeller, Shakespeare'i "yeniden okuyor", bizde Shakespeare'i "Şekspir" yapmanın adı "güncelleştirme" oluyor. Bu nedenle Propeller'i örnek alıp Kral (Soytarım) Lear'i eleştirmek doğru değil. Ancak Propeller'dan alarak ortaya koymak istediğim bir özelliği yazımın çıkış noktası olarak seçtim. Propeller oyunun "ruhunu" bulup çıkarıyor ve sahnelemede bu ruhun ayrıntılarını oyunun tüm ögelerinde dengeli olarak kullanmasını biliyor.


Bu "ruh" meselesini de açmam gerektiğini düşünüyorum. Ben her oyunun mutlak, tartışılmaz tek bir ruhu vardır demiyorum. Özellikle Shakespeare oyunlarında gezinen pek çok ruh var. Yönetmen içinde yaşadığı toplumun koşullarına göre kendisine göz kırpan (heyecanlandıran) birini 


(Kaynak: Düşünceler)


***

Ayrıca bakınız:

Ak yürekli yazar Melih Anık, kara yürekli yazar Üstün Akmen'i eleştiriyor!

Melih Anık, PROTOKOLe at gözlüğüyle değil kendi gözlüğüyle bakıyor!


Genco Erkal başta olmak üzere samimiyetsizlere ders veren Anık yazdı


"Yazı yazma hastalığından muzdarip" Melih Anık, estetik tatlar katıyor...


Melih Anık, "On dönüm bostan yan gel yat Osman!" demeden yazıyor...


Melih Anık, "ipimle kuşağım" demek yerine, "bilimsel veriler"le yazıyor...


Melih Anık, "İFTİRA MÜTALÂASI" yazarı Üstün Akmen'gilleri eleştirdi!...


Coşkun Büktel, Bulunmaz'ın retweet'lediği Anık'ın tweet'ini retweet'ledi!


Hilmi Bulunmaz, Coşkun Büktel ile Melih Anık arasında da köprü oldu...


Gerçek ve somut tiyatro tartışması dergilerde değil İnternet'te yapılıyor!


LİNÇÇİ tiyatro dergilerinin çanak yaladığı bu süreçte, İnternet interaktif!


Tiyatro dergilerinin nal (reklâm) topladığı bir süreçte, İnternet gayet net!


Tiyatro ödülleri hakkında bu kadar net, bu kadar somut yazı yazılmadı!

Tiyatro esnafı bir yerden bir ekmek ararken Melih Anık  ikirciksiz yazıyor 

Sığ sularda solucan hâline gelen tiyatrocular varken bu yazı da okunur!

Tiyatronun yozlaşması için POT üstüne POT kıran DOT'a DOsTlukla ... 

Bilime, edebiyata, estetiğe ve sanata önem veren Melih Anık  yine yazdı

Melih Anık, işlevsiz ve yararsız yapay eleştiri tezgâhı TEB'i eleştiriyor...

Anık'ın yazısı içindeki "Yiğit Sertdemir" adı geçen bölümleri sunuyoruz!


Anık (Üstün Akmen'in hukuku yaralayan MÜTALÂA metnini) unutmuyor!

Tiyatro yazarlığında "yüzde yüz"e en yakın yazarlardan biri: Melih Anık!

Melih Anık, kişisel çıkar gözetmediği için nesnel değerlendirme yapıyor!

Ostermeier süte su katıp yumurtasız omlet yapmış yada Ibsen'siz Ibsen.

Tiyatro sanatının gelişmesi için çalışan Melih Anık'ın yazısını okuyun...


Tiyatro dergileri eleştiri sürecinin dışına savrulurken Melih Anık yazıyor

Anık'a yakın durduğumuz için uzak durduğumuz Shakespeare'i sunduk!

AST'ın "işçi sınıfı"na sarılmasının hafifliği sonucu "ezen-ezilen" tespiti...

Yayınlanmakta olan tiyatro dergilerinde görmediğimiz bilimsel duyarlılık.


Tiyatrodaki hemen herkes dedikodu batağında kıvranırken, Anık yazdı!

Masalcı nine gibi olmayan Anık izleyip okuduktan sonra eleştiri yazıyor...

Melih Anık, bir temel eser daha üretip tiyatroya başlayanlara ders verdi...

Melih Anık, "şaibeli istifa"sını sunan "vekil" Mustafa Kurt olayına yaklaştı!

Tiyatrocuların ezici çoğunluğundan daha fazla tiyatroyu seven kişi yazdı!


Melih Anık tiyatroya yarar değil de zarar veren Üstün Akmen'i eleştiriyor!


Tiyatro eleştirisinin SIFIR ÇEKTİĞİ bir ülkede, sıfırdan ötesini okuyunuz!