16 Temmuz 2014 Çarşamba

Yayınlanmakta olan tiyatro dergilerinde görmediğimiz bilimsel duyarlılık.

Oyun'un notu: Tiyatro yazarı Melih Anık, yazılarından yalnızca 150 sözcüklük bir alıntı yapılabilmesine izin verdiği için, 150'nci sözcükten fazlasını okumak isteyen okurlarımız, en aşağıdaki linki tıklayabilirler!

***


Yonca Gezgin'in Tezi: "Tiyatro ve Delilik"

Melih Anık

16 Temmuz 2014

Tezin ilk bölümü delilik üzerine çağlar boyu yaşanan gelişmelere ayrılmış. Sosyal, dinî, tıbbî olarak deliliğin algılanması, teşhisi üzerine tarihsel bir özet yapılmış. Deliliğin tanrısal ceza, yaratılış kusuru  ve hastalık algıları ile geçilen aşamaları anlatılmış. İkinci bölümde ise deliliğin tanımı ve algılanması ile ilgili tarihsel gelişime paralel olarak dünya edebiyatından seçilen dört piyes (Lope Felix De Vega Cappio - Çılgın Dünya, William Shakespeare - Macbeth, Nikolay Gogol - Bir Delinin Hatıra Defteri, Sarah Kane - Psikoz 4.48) incelenmiş, piyesten verilen kişi tanımlamaları ve monolog, diyalog parçaları ile deliliğin tiyatro sahnesine yansımaları örneklenmiş.


Ben tezin kitap hâline getirilmesini çok isterim. Böylelikle konu ile ilgili yapılmış çalışmaların kaybolması önlenmiş olur, tarihe kaydolması sağlanarak bundan sonra yapılacak çalışmalar için üstüne basılacak bir basamak olması temin edilir. Yönetmen ve oyuncularımıza da rolleri ve eserleri yorumlarken bir vizyon verir. Başlangıçta insanları eğlendiren deliliğin içindeki acıların doğru algılanması da sağlanır. En azından "delilik hunisi"ne sığınarak yaptığımız eleştirilerin mantığını kurarken daha "aklı başında" düşünmemize yardımcı olur.


(Kaynak: Günlük)

***

Ayrıca bakınız:

Melih Anık, PROTOKOLe at gözlüğüyle değil kendi gözlüğüyle bakıyor!

Genco Erkal başta olmak üzere samimiyetsizlere ders veren Anık yazdı


"Yazı yazma hastalığından muzdarip" Melih Anık, estetik tatlar katıyor...


Melih Anık, "On dönüm bostan yan gel yat Osman!" demeden yazıyor...


Melih Anık, "ipimle kuşağım" demek yerine, "bilimsel veriler"le yazıyor...


Melih Anık, "İFTİRA MÜTALÂASI" yazarı Üstün Akmen'gilleri eleştirdi!...


Coşkun Büktel, Bulunmaz'ın retweet'lediği Anık'ın tweet'ini retweet'ledi!


Hilmi Bulunmaz, Coşkun Büktel ile Melih Anık arasında da köprü oldu...


Gerçek ve somut tiyatro tartışması dergilerde değil İnternet'te yapılıyor!


LİNÇÇİ tiyatro dergilerinin çanak yaladığı bu süreçte, İnternet interaktif!


Tiyatro dergilerinin nal (reklâm) topladığı bir süreçte, İnternet gayet net!


Tiyatro ödülleri hakkında bu kadar net, bu kadar somut yazı yazılmadı!


Tiyatro esnafı bir yerden bir ekmek ararken Melih Anık ikirciksiz yazıyor


Sığ sularda solucan hâline gelen tiyatrocular varken bu yazı da okunur!

Tiyatronun yozlaşması için POT üstüne POT kıran DOT'a DOsTlukla...

Bilime, edebiyata, estetiğe ve sanata önem veren Melih Anık yine yazdı

Melih Anık, işlevsiz ve yararsız yapay eleştiri tezgâhı TEB'i eleştiriyor...

Anık'ın yazısı içindeki "Yiğit Sertdemir" adı geçen bölümleri sunuyoruz!


Anık (Üstün Akmen'in hukuku yaralayan MÜTALÂA metnini) unutmuyor!

Tiyatro yazarlığında "yüzde yüz"e en yakın yazarlardan biri: Melih Anık!


Melih Anık, kişisel çıkar gözetmediği için nesnel değerlendirme yapıyor!

Ostermeier süte su katıp yumurtasız omlet yapmış yada Ibsen'siz Ibsen.

Tiyatro sanatının gelişmesi için çalışan Melih Anık'ın yazısını okuyun...


Tiyatro dergileri eleştiri sürecinin dışına savrulurken Melih Anık yazıyor


Anık'a yakın durduğumuz için uzak durduğumuz Shakespeare'i sunduk!

AST'ın "işçi sınıfı"na sarılmasının hafifliği sonucu "ezen-ezilen" tespiti...